fbpx

Wanneer een kind lekker aan het tekenen is komt er van alles tevoorschijn op het papier. Van wilde lijnen die kriskras over het vel gaan tot klein gepriegel om veel details te verwerken. Kinderen kunnen zich volledig uitleven in een tekening. Het kan werkelijk alles worden! Ze gaan er volledig in op en leggen zichzelf hier, vaak onbewust, in bloot.
Het is daarom dat je zó onwijs kwetsbaar materiaal in handen hebt!

 

Je dwarsboomt het verhaal

Kinderen kunnen hele verhalen in tekeningen laten zien. Ze hebben een herinnering op papier gezet, een droom, een nachtmerrie of misschien wel een wens. Alles in de tekening heeft een plekje gekregen om een reden. 
Op het moment dat jij daarin gaat schrijven vul je ruimte op en “kleurt”  stukken in die daarvoor niet bedoeld waren.

Kinderen kunnen onwijs van slag raken omdat de tekening in hun beleving dan verpest is, dat waar ze zo hard hun best op hebben gedaan! 

Kinderen schrijven op tekeningen

Wanneer kinderen ontdekken dat ze meer kunnen en meer weten willen ze dit maar wat graag aan iedereen vertellen. Te pas en te onpas vertellen ze verhalen aan vreemden, doen een nieuw geleerd dansje aan je voor etc. Ze zitten vol met trots en willen dat aan je kwijt! In tekeningen zie je dan terug dat ze zélf gaan schrijven wat onderdelen zouden moeten voorstellen, soms met pijl en al zodat er geen misverstand kan ontstaan.

Ook als kinderen nieuwe inzichten krijgen over sociale aspecten zoals verjaardagen zie je regelmatig terug in tekeningen dat ze erbij gaan schrijven wat het is of wat er gebeurt. Dat kan variëren van hele verhalen tot enkele steekwoorden of cijfers.

Je blokkeert de fantasie van een kind

Als een kind druk bezig is met tekenen en deze vol trots aan jou heeft laten zien, vertellen de kinderen er vaak bij wat het is. Wij hebben als volwassene de neiging om het erbij te schrijven. Vooral wanneer het niet direct zichtbaar is wat de tekening voorstelt.
Het is goed bedoeld, bijvoorbeeld als geheugensteuntje om het voor de volgende volwassene makkelijker te maken om te herkennen wat er getekend is. 

Echter is dat een onwijze dooddoener voor de fantasie van een kind. Je breekt in op de mogelijkheden en belevingswereld van een kind!
Met name jonge kinderen die abstracte tekeningen maken zijn hier heel gevoelig voor!
Een paar krassen op het vel kunnen nu staan voor de auto van papa. Maar een uur later kunnen diezelfde krabbels een zwembad voorstellen. De betekenissen staan nog niet vast. Dat komt pas op latere leeftijd.

Deze abstracte fase geeft jou erg veel kansen om in de belevingswereld van een kind te duiken! Iedere keer dat je ernaar vraagt kan er een ander verhaal in diezelfde tekening afspelen. 
Lees hier meer over hoe je kunt reageren op een kindertekening.

Mag het dan nooit?

Jazeker kun je wel degelijk op een tekening schrijven. Je zou een kind toestemming kunnen vragen om erbij te schrijven wat het is, beseffende dat je jouw inbreng maakt in het kunstwerk van het kind. Bij kinderen die het lastig vinden om ‘nee’ te zeggen raad ik het af. Je zou dan kunnen vragen of je op de achterkant van het papier mag schrijven. Op die manier blijft het beeld van de tekening volledig in tact zoals het bedoeld was.

Soms vragen kinderen uit zichzelf of je erop wilt schrijven. Check dan wel even goed bij het kind wát en wáár het kind bedoeld dat je schrijft.

Zie jij vaak kinderen schrijven op hun tekening én wil je weten hoe dat jou verder kan helpen?

Naast dat kinderen uit trots onderdelen in een tekening benoemen zijn er nog meer onderliggende redenen voor. Er kan veel schuil gaan achter deze handeling. Wanneer jij weet waarom een kind dit doet, kun je vaak ook zien wat een kind van jou of iemand anders nodig heeft om verder te komen.