Het basis pakket bestaat uit de allerbelangrijkste elementen in een tekening. Deze onderdelen zie je verreweg het vaakste voorkomen. Per onderdeel besteden we 1 workshopdag (zie de data hieronder). De verschillende onderdelen zijn:
Binnen dit onderdeel bekijken we ontwikkeling en groeimogelijkheden van een kind. We gaan in op alle vragen die daarbij horen. Denk bijvoorbeeld aan:
Waar zitten blokkades? Waarom blijft een kind achter op een bepaald gebied? Hoe heeft dit kind zijn leven tot nu toe ervaren? En wat is er normaal? Een kerstboom is december of in juni, wanneer wel en wanneer niet?
- Huizen + de relaties binnen dat huis
Tijdens deze dag duiken we dieper in op hoe een kind zijn of haar thuis situatie ervaart. Huizen geven een letterlijke weergave daarvan maar daarin staat het huis ook vaak symbool met je eigen innerlijk veilige haven. Hoe is de balans in een kind? Voelen ze zich thuis veilig? Hebben ze het idee dat ze voor hun ouders of broers/zussen moeten zorgen? Durven ze te laten zien hoe zij zich van binnen voelen (zowel in zichzelf als thuis bij de gezinsleden)? Wat pikt dit kind op over de relatie tussen de ouders? En hoe is de relatie tussen de ouders en het kind?
Door de jaren heen ontwikkelt een kind zich niet alleen als individu maar ook als sociaal dier in de groep. Denk aan de klas van school, het gezin en andere groepen mensen waar ze mee te maken krijgen. Wat is hun plek daarin? Durven zij zich te laten zien of voelen ze zich niet belangrijke genoeg om iets te mógen zeggen? Hoe komt de buitenwereld op hen over? Zijn ze erg gevoelig voor prikkels en is het hen eigenlijk een beetje teveel of hebben ze juist meer behoefte aan uitdaging? Zouden ze misschien meer gezien willen worden en erkend worden in wie ze zijn en wat ze kunnen?
- Wat is normaal voor de leeftijd van dit kind (vanaf 1 jaar!)?
Vanaf het moment dat een kind een potlood of pen kan vasthouden kan dat iets op papier zetten. Zelfs die aller eerste krassen zeggen waanzinnig veel! Is dit kind bezig met een sprongetje in de ontwikkeling? Beseffen ze zich dat ze hun eigen persoontje zijn of voelen ze zich nog (te) sterk verbonden met de moeder? Hoe zelfverzekerd zijn ze als het gaat om zelf iets te gaan ondernemen? Hoe vinden ze het op de kinderopvang en hoe spannend vinden ze eigenlijk de overgang naar de basisschool zodra ze 4 jaar worden?
- Wat zijn de absolute alarm signalen?
Op deze dag kijken we uitsluitend naar opvallende onderdelen die los van alle elementen staan. Tijdens de workshops zul je ontdekken dat geen enkel signaal op zichzelf reden is om een conclusie te trekken of alarm te slaan. Maar bij hoeveel signalen doe je dat wel? En welke signalen combineer je met elkaar? Wanneer is iets ‘normaal’ en wanneer zul je alert moeten worden?