1. Het is goed zoals het is.
Wanneer een kind bezig is met een tekening wordt er heel secuur mee omgegaan wat waar en hoe op het papier terecht komt. Het grootste gedeelte hiervan gebeurd onbewust. Die boom moet daar, en links daarvan moet een hek staan, niet rechts, maar absoluut links. In sommige gevallen tekenen ze een realiteit na maar vaak is het een verzonnen plaatje in hun hoofd. En tóch is de locatie van dat hek dan definitief, dat hoort daar nou eenmaal.
Wanneer een kind met een tekening bij je komt met een huis zonder deur, of met alleen een kleine boom en verder een leeg papier… dan zijn wij volwassene vaak geneigd om te zeggen dat het nog niet af is. Je hoort ons dan zeggen: ” Teken een deur en wat ramen in huis, dan is het huis helemaal af.”
Voor het kind was de tekening allang al af en jouw suggestie kan het kind behoorlijk in de war brengen. “Was mijn eigen beeld niet goed genoeg?”
Dit kun je voorkomen door te vragen aan een kind of het af is en het te accepteren wanneer het antwoord ‘ja’ is. Ook al staat er slechts 1 streep op het papier.